Saker att tänka på om du spelar i coverband

Spelar du i ett coverband eller funderar på att starta ett? Det finns mycket att tänka på för att man ska få ihop ett band och en verksamhet som fungerar bra. Här på sidan tänkte vi samla lite tips och saker som kan vara bra att veta.

Saker vi tänkt att ta upp här på sidan är till exempel:

• Hur vet man om man passar ihop i bandet?
  • Är coverbandet ett hobbyprojekt eller ett steg på vägen till något annat?
  • Ska man ha en särskild inriktning på sitt band?
  • Vad kan man ta betalt? Och hur ska man ta betalt?
  • Hur länge ska man gå med på att spela på en kväll?
  • När är det dags att ge upp och göra något nytt istället för att bara fortsätta?
  • Hur sparkar man någon från ett band? Och hur gör man om man själv vill fortsätta som soloartist och inte vara med i bandet längre?

Det låter mycket när man raddar upp en lista men detta är i syfte att hjälpa dig. Men trots att det kan verka omständigt så är det generellt inga problem att spela i ett coverband. Det är en glädje, något som höjer kvalitén i ens eget liv, och förhoppningsvis också gör dagen bättre för dem man spelar för. Att spela i ett coverband är en chans att få spela de bästa låtarna som finns, med vänner man gillar, och att sprida glädjen till andra.

En chans att få vara en viktig del av dagar som betyder mycket för människor, en födelsedag, en bröllopsdag, ett jubileum, eller bara en dag när man bestämt sig för att samla vänner och festa. Mest av allt är det roligt att spela i coverband. Fast ibland kan saker bli fel och jobbiga. På grund av de sakerna har den här sidan skapats, för att ni ska få hjälp att ta er förbi dem.